Skip to main content

SVM: Da Vojvodina upravlja delom železnice, sutra nastavak debate

BEOGRAD -Poslanici republičkog parlamenta završili su današnji rad, a debatu o novim zakonskim rešenjima o železnici, koja bi trebalo da poboljšaju efikasnost železničkog sistema, nastaviće sutra. Nakon toga poslanici bi trebalo da pređu na razmatranje predloga zakona iz oblasti zdravstva, a reč je o predlozima zakona o pravima pacijenata i o zaštiti lica sa mentalnim smetnjama. 

 

Šef poslaničke grupe Saveza vojvođanskih Mađara Balint Pastor izjavio je da će ta stranka podržati Predlog zakona o železnici ako bude usvojen njen amandman kojim traži da pokrajina Vojvodina i lokalne samouprave mogu da upravljaju železničkom infrastrutkurom na svojoj teritoriji.

"Najbitnije je da AP Vojvodina može da ima određene nadležnosti u vezi sa upravljanjem železničkom infrastrukturom", rekao je Pastor na sednici Skupštine Srbije tokom rasprave o tom predlogu zakona koji je obrazložio ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić.

Pastor je odbacio tvrdnje da poslanici iz Vojvodine žele da "rasture" Železnicu Srbije.

"To nije realno, niti je namera, jednostavno smatramo da je Srbija poslednjih godina pokazala da nije na najbolji način upravljala železničkom infrastrukturom na celoj teritoriji zemlje. Zbog toga smatramo da treba dati mogućnost AP Vojvodini i lokalnim samoupravama da upravlja delom železničke infrastrukture na svojoj teritoriji", rekao je Pastor.

On je istakao da bi trebalo omogućiti Vojvodini da konkuriše kod evropskih i drugih fondova i da ulaže u infrastrukturu.

"Treba omogućiti lokalnim zajednicama a i Vojvodini da nešto učini da bi delovi železničke infrastrukture bili u boljem stanju, ako za to ima znanja, sposobnosti, para i projekata", dodao je Pastor.

On je rekao i da su besmislene izjave da je Železnica mala država u državi i da treba da funkcioniše kao jedinstveni sistem.

U reagovanju na izlaganje Pastora, Mrkonjić je rekao da Srbija sarađuje sa Mađarskom kako bi se krak od Beograda do Budimpešte završio u najkraćem roku, istakavši da Vojvodina, ili neka druga regija u Srbiji nema mogućnosti da to sama obavi.

Opozicija: Zakon ne rešava glavni problem u Železnicama

Poslanici opozicije kritikovali su danas Vladin Predlog zakona o železnicama, ukazujući da on ne rešava glavni problem u tom javnom preduzeću - partijsko rukovođenje i loše stanje železničke infrastrukture.

Judita Popović iz LDP rekla je da se parlament prilagodio temi o kojoj raspravlja pošto je današnja sednica kasnila 20 minuta, baš kao što kasne srpski vozovi.

Prema njenim rečima, ključno pitanje na koje predloženi zakon ne odgovara jeste kako rešiti problem partijskog rukovođenja ne samo železnicama, već i drugim javnim preduzećima u Srbiji i kako poboljšati stanje železničke infrastructure.

"Srbija ima više od 3.800 kilometara pruga, a prosečna brzina vozova je oko 40 kilometara na sat. Samo 2,5 odsto pruga su dvokolosečne”, ukazala je ona i zamerila ministru Milutinu Mrkonjiću što nikada u javnosti nije izašao sa podacima koliko u stvari košta izgradnja jednog kilometra pruge.

Ona je kritikovala vladu i što je aktuelni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović na to mesto postavljen bez konkursa, navodeći da to ukazuje da se neće promeniti način upravljanja tim preduzećem.

Poslanica LDP rekla je i da se dugovanja Železnica Srbije i dalje povećavaju i da će ona najverovatnije biti pretvorena u javni dug kako je to vlada već jednom učinila u prošlosti.

Đorđe Stojšić iz LSV rekao je da je ta stranka podnela amandmane na Predlog zakona o železnici kojima traži da se deo nadležnosti prebaci na pokrajinu.

"Oni koji odlučuju u železnickcom transport se ne voze vozovima, jer da se voze vozovima, a ne službenim automobilima drugačije bi odlučivali, LSV je podnela amandmane, ne želimo da politizujemo ovo pitanje, ali određeni nivo aktivnost treba preneti na pokrajinu”, rekao je Stojšić.

Kao jedan od argumenata za prenos nadležnosti na Vojvodinu, Stojšić je rekao da je pokrajina od 1977. do 1989, dok joj nisu oduzete nadležnosti, remontovala 527 kilometara pruge.

Ukazujući na loše stanje železničke mreže u Srbiji, Stojšić je rekao da je prvi voz u Velikoj Britaniji koji je saobraćao od Liverpula do Londona, sredinom 19 veka, išao brzinom od oko 50 kilometara na sat.

Mrkonjić: EU zainteresovana za modernizaciju srpskih pruga

Odgovarajući na izlaganje poslanika opozicije, ministar Mrkonjić je rekao da se slaže sa većim stvari koje je rekla Judita Popović, ali je dodao da se on u kadrovskoj politici ne rukovodi partijskim interesima i da su njegovi pomoćnici stručni ljudi koje je zatekao kada je preuzeo resor.

Mrkonjić je ponovio da će novim zakonom železnički saobraćaj biti odvojen od održavanja infrastrukture i da će biti donet nacionalni program koji će konačno omogućiti jasan uvid u to koliko treba uložiti da se popravi stanje u železničkoj infrastrukturi.

"Imamo mogućnosti da otvorimo tržište i za druge operatere, to ovaj zakon pruža. Svi znamo kakvo je stanje u železnici, godinama se o tome pričalo", rekao je ministar.

Mrkonjić je pomenuo i ruski kredit za srpsku železnicu, navodeći da će Vlada doneti odluku na koji način će biti utrošen. Kako je naveo, Evropska unija je zainteresovana za modernizaciju srpskih pruga radi povezivanja sa Turskom, ali je dodao da problem predstavlja to što Srbija nema svu izgrađenu dokumentaciju i projekte.

"Nije tačno da se ne zna šta je u ruskom kreditu, odluku o tome kako će biti utoršen će doneti vlada. Nemamo spremnu dokumentaciju i projekte i zato se dešava da se prepucavamo preko novina", rekao je Mrkonjić reagujući na izjavu Judite Popović da u vlasti postoji neslaganje oko toga koji će železnički pravci biti remontovani od ruskog kredita.

Mrkonjić je ranije rekao i da novi zakon omogućava pojavu više železničkih prevoznika, što treba da dovede do pojave konkurencije i povećanja kvaliteta prevoza.

Szerző (Forrás)
RTV
Ostale vesti