Skip to main content

Od periferije nastaje centar

O ekonomskim i drugim prednostima železničkog saobraćaja
Od periferije nastaje centar

Balaž Sič, direktor Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture, održao je u ponedeljak u „Savremenoj galeriji” u Subotici predavanje o istoriji železničke infrastrukture ovog naselja i njenim uticajima na razvoj grada. Na početku ovog događaja, Viktorija Salma, direktorka „Savremene galerije” je pozdravila prisutne, a zatim je skup pozdravio dr Balint Pastor, vršilac dužnosti predsednika Saveza vojvođanskih Mađara, nosilac republičke izborne liste.

Obraćajući se medijima, dr Balint Pastor je rekao da će zahvaljujući nedavnoj i tekućoj rekonstrukciji železnice, Subotica igrati centralnu ulogu.

– Za to što je Subotica bila jedan od najrazvijenijih gradova, kao i jedan od važnih centara nekadašnje Mađarske doprinosi činjenica da je prvi voz stigao u Suboticu krajem šezdesetih godina 19. veka. Istorijsko iskustvo pokazuje da tamo gde se razvija železnica, razvija se čitav kraj i grad, rastu cene nekretnina, stanovništvo postaje pokretnije, a naselje urbanije. To se dogodilo u 19. veku, a tome ćemo svedočiti u narednim mesecima i godinama. Naselja blizu državne granice vrlo često zaostaju, jer ih ne razvijaju u istoj meri kao one u centru. Bilo je perioda u istoriji kada je Subotica i njena okolina postala periferni region, ali se poslednjih godina dešava baš suprotno, sada se ovaj region oplemenjuje i od periferije nastaje centralni deo, rekao je Balint Pastor.

Prvi voz je stigao u Suboticu septembra 1869. godine, što je za kratko vreme donelo ozbiljan privredni procvat ovom naselju. Bio je to pre svega značajan sa stanovišta industrije i trgovine, ali se razvijao i putnički saobraćaj. Kao rezultat toga, Palić je takođe postao popularnija destinacija i brzo se razvijao. Balaž Sič se u svom izlaganju osvrnuo i na istoriju železničke stanice u Subotici. Njegova tekuća renovacija odvija se pod nadzorom stručnjaka Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture, tako da se očekuje da će ovaj objekat u najvećoj mogućoj meri povratiti svoj prvobitan izgled. U proteklom periodu renovirane su i železničke stanice u Bačkim Vinogradima, Horgošu i Paliću. Jedan segment prezentacije obuhvatio je istoriju vodotornja pored železničke stanice u Subotici. Zgrada je rekonstruisana tokom Drugog svetskog rata i nosi tragove narodne arhitekture Erdelja.

Nakon prezentacije, Imre Kern, zamenik gradonačelnika grada Subotice, je rekao da će renoviranje železničke stanice u Subotici biti završeno sledeće godine, a od marta će jedan deo već moći da koriste oni koji putuju u pravcu Sombora, Sente ili Segedina.

 

Szerző (Forrás)
Mađar so
Ostale vesti