You are here

Železnicom stiže srpsko-mađarska saradnja

Iz IPA fonda za prekograničnu saradnju Mađarske i Srbije Evropska unija finansira zajedno s AP Vojvodinom izradu studije izvodljivosti železničke pruge

Segedin - Reska - Horgoš - Subotica - Čikerija - Bačalmaš - Baja, a potpredsednik Vlade APV i pokrajinski sekretar za privredu Ištvan Pastor naglašava da je to prvi projekat u Srbiji u oblasti železnice koji većim delom finansira EU i utoliko je njegov značaj veći.

Ukupan odobreni budžet projekta je 388.621 evro, od kojih je deo namenjen Pokrajinskom sekretarijatu za privredu za sprovođenje aktivnosti u okviru projekta - 329.196 evra. EU maksimalno finansira 279.816 evra ili 85 odsto vrednosti projekta, a 49.379 evra će se namiriti iz budžeta APV.

Vodeći partner projekta je evroregija Dunav - Kriš - Moriš - Tisa koju vodi Ana Ester - Čokaši, dok je prateći partner pokrajinski sekretarijat za privredu, na čijem čelu tima je Ištvan Pastor. U projekat su uključene i Mađarske železnice i Železnice Srbije i to je prvi projekat iz IPA programa Pokrajinskog sekretarijata za privredu, koji je uspešno prvi put sproveo proceduru takozvane restriktivne međunarodne javne nabavke po strogim PRAG pravilima EU kojom je posao izrade studije poveren kompaniji „Conji” iz Danske koja ima predstavništva u Beogradu i Budimpešti i veliko iskustvo u ovoj oblasti. Pastor kaže da ovakav način realizacije projekta podrazumeva partnerstvo, zajednički rad i stalnu komunikaciju svih uključenih u projekat i time zajedničko postizanje rezultata.

Govoreći o neophodnosti ovakvog projekta, Ištvan Pastor objašnjava da EU konstituiše evroregije koje se baziraju na prekograničnoj saradnji graničnih oblasti. Jedna od njih je evroregija DKMT koja obuhvata delove Rumunije, Mađarske i Srbije, koja je konstituisana 1997. i obuhvata devet oblasti, od kojih je jedna i APV. Pastor ističe da je tokom 14 godina koliko postoji ova evroregija, realizovano niz zajedničkih programa i sigurno je da je ona jedan od najuspešnijih aktera prekogranične saradnje. Međutim, veliki problem njenog razvoja je javni transport koji treba da poveže više velikih gradova u regiji.

Kao najočitiji primer Pastor navodi Segedin i Temišvar između kojih ne postoji javni transport, a deonica od samo 40 kilometara između Segedina i Subotice prelazi se vozom čak za dva sata, dok je za vožnju od Subotice do Baje potrebno i preko dva i po sata. S obzirom na tako lošu situaciju u železničkom prevozu kroz evroregiju, koja onemogućava razvoj saradnje između tri države, zajednički je doneta odluka da se aplicira za dobijanje sredstava iz IPA programa za prekograničnu saradnju, što je EU i odobrila. Projekat treba da se završi do 30. novembra, nakog čega će trebati obezbediti sredstva za izgradnju pruge, na dobrobit čitave regije.

Vozom prevoz najjeftiniji- Studija izvodljivosti predviđa revitalizaciju pruge koja je bila deo TEN-T koridora i deo veze Konstance s lukama Rijeka, Trst i Kopar - kaže Pastor. - Tako ne samo da bi evroregion bio povezan s celom Evropom, već bi bio i značajan centar za transport putem postojećih i budućih kapaciteta intermodalnog transporta i mreže RO-RO (vozilo na brod) i RO-LA (vozilo na voz) terminala koji već postoje na području DKMT. Na ovaj način bi i Dunav i Tisa služili za prenos robe i kao transportne rute u skladu s Dunavskom strategijom.Projekat treba da poveže ljude prekogranične regije i međusobno, i sa svetom i da podigne svest o značaju železnice kao energetski efikasnog sredstva za transport, koje značajnosmanjuje troškove prevoza u ceni robe, čak do 40 posto, a pri tome uvažava sve aspekte zaštite životne sredine.

Dnevnik

Autor: