You are here

Već tokom sledeće godine počeće izgradnja na sedam različitih lokacija, u okviru projekta Regionalne deponije. Izgradnja centralne deponije između Oroma i Bikova počinje u julu iako bi pripremni radovi već trebali biti u toku, no zbog promene Zakona o izgradnji planska dokumentacija se mora usuglasiti sa postojećim zakonom, te stoga kašnjenje. Rok za izvođenje radova je 28. januar 2017. godine.

- Budući sistem regionalne deponije će se sastojati od više elemenata – objašnjava direktorica D.O.O. Regionalne deponije, Andrea Kikić. Centralni objekat će se izgraditi u Subotici, između Oroma i Bujova, a pored toga će se izgraditi tri stanice za pretovar: jedan u Senti, jedan u Kanjiži i jedan u Bačkoj Topoli. Stabica u Bačkoj Topoli će služiti za pretovar otpada iz Malog Iđoša i Bačke Topole, u kanjiškom centru će se pretovarati otpad iz Novog Kneževca i Kanjiže, a u senćanskoj stanici će se pretovarati otpad sa teritorije Sente i Čoke. Kamioni za skupljanje otpada će sakupljati selektivno i mešani otpad, a na stanicama za pretovar će se premeštati u rol kontenere od 32 kubna metra, vršiće se zbijanje istog, a nakon toga će se odvoziti u Suboticu. Zahvaljujući tome će se smanjiti troškovi prevoza. Pored svake stanice za pretovar izgradiće se i dvorište za skupljanje otpada; ovakvi objekti će se izgraditi i na teritorijama lokalnih samouprava gde inače neće biti stanica za pretovar. U ova dvorišta će građani moći odlagati otpad velike zapremine, šut, zeleni otpad i otpad opasan po okolinu, kao što su akumulatori i slično. Ova dvorišta će otpad primati nedeljno. Izgradnja će se vršiti u sedam opština, na sedam različitih lokacija – kaže direktorica.

- Veći deo investicije finansira Evropska Unija, ali će sredstva osigurati i republika, odnosno lokalne samouprave.

– Što se tiče finansiranja - pare za izgradnju regionalne deponije, za izgradnju stanica za pretovar i za kupovinu kamiona koji prevoze otpad od stanica za pretovar i deponija, osiguravaju se iz IPA-fonda Evropske Unije. Iz republičkog budžeta će se kupovati kamioni za prevoženje otpada i kontenera za odlaganje otpada. Lokalne samouprave Čoke, Novog Kneževca i Malog Iđoša će osigurati novac za izgradnju sopstvenih dvorišta za otpad.

Naša delatnost se do sada koncentrisala uglavnom na deponiju, jer, prema važećim zakonima, osiguranje dozvola za ovakve objekte zahteva najviše vremena. Potrebna planska dokumentacija je bila gotova 2012. godine, tada smo osigurali novac potreban za izgradnju. Od početka 2013. godine ova suma je aktivna, a iste godine je Evropska Unija odobrila planove. Ovo odobrenje je 31. oktobra 2013. godine objavljeno i u službenom glasniku EU. Od tog datuma potencijalni izvođači su imali četiri meseca za pripremu predloga. Početkom marta prošle godine počela je obrada predloga koja je trajala mesec dana, a u avgustu je potpisan ugovor sa izabranim izvođačem radova. Izvođači radova su imali šest meseci na raspolaganju da započnu realizaciju ugovora. Naši izvođači su odredili 28. oktobar 2014. godine kao početni datum, od kojeg računamo 27 meseci, koliko stoji na raspolaganju za završetak radova.

- Ko je izvođač?

– Konzorcijum od tri člana: pored italijanske firme D.O.O. Ibi, tu je i šabački Set, kao i novosadski Instel inženjering. Vrednost ugovora je 14.891.167 evra.

- Šta stoji u ugovoru o izvođenju radova?

– Ugovor sadrži izgradnju deponije na dva puta, na tri hektara, što će za regiju biti dovoljna teritorija za 8 do 10 godina. Pored toga će se izgraditi i sistemi za selekciju koji osiguravaju da sav otpad koji se može reciklirati da se i reciklira. Pored toga će se izgraditi i sistem za kompostaciju, za odvod otpadnih voda, objekat za upravljanje, magacin za privremeno otpremanje opasnog otpada, servis za vozni park i dvorište za odlaganje otpada pored deponije. Pored toga, obaveza izvođača je da osigura vozni park koji ćemo koristiti na deponiji.

-U kojoj fazi je izgradnja dvorišta za otpad?

– Što se tiče stanica za pretovar i dvorišta za otpad, lokacija ovih objekata će biti izabrana u kasnijem periodu, ali je važno napomenuti da je do kraja prošle godine pribavljena potebna planska dokumentacija, i ostala prateća dokumentacija je završena. Pripremljena je i tenderska dokumentacija. Za očekivati je da će se tender raspisati do sredine godine, a do kraja ove godine ćemo izabrati izvođače radova i sa njima potpisati ugovore.

Republički budžet je takođe osigurao potrebna sredstva, ugovor će se potpisati najkasnije u toku maja i tada će početi javna nabavka, te do kraja godine ćemo kupiti potreban vozni park. Ovaj deo investicije je važan jer za kratko vreme treba da se organizuje sakupljanje otpada na teritoriji lokalnih samouprava pošto nama pripadaju naselja gde nije uređeno pitanje sakupljanja otpada – ili je na veoma niskom nivou. Prema planovima, dogodine bi proširili i sistem skupljanja otpada.

- Da li sistem predviđa selektivno skupljanje otpada iz domaćinstva?

– Skupljanje otpada će se vršiti na sistemu dva kontejnera: u jedan će se skupljati otpad koji se može recilirati, a u drugi otpad koji nije pogodan za reciklažu. Početku selektivnog skupljanja otpada će prethoditi edukacioni programi, tokom kojih ćemo građane informisati o načinu rada sistema. Treba se izraditi mehanizam za stimulaciju građana i za pronalaženje načina da sve to funkcioniše. Naglašavam, moramo naći sistem koji ne povećava cenu sakupljanja otpada. Naravno, postoje i savremenije tehnologije, ali su to veoma skupi sistemi. Treba videti šta mi možemo realizovati. Kod nas građanin prosečno plaća jedan evro za sakupljanje otpada. Ako želimo veoma savremen sistem skupljanja otpada, to bi nas moglo koštati i 15 ili 20 evra po građaninu.

- Na koliku količinu računa regionalna deponija godišnje?

– Tender detaljno opisuje i količine i tipove otpada. Prema našim podacima u ovoj regiji se stvara godišnje oko 80 hiljada tona otpada. Kapacitet sistema za rukovanje zelenim i organskim otpadom je 20 hiljada tona godišnje, a sistem za selekciju je sposoban primiti 20 tona otpada na sat, što na godišnjem nivou iznosi 70 hiljada tona. To obuhvata i ručnu i mašinsku selekciju.

- Koliko će radnika imati deponija?

– Ukupno ćemo uposliti 75 radnika, a manje od šesdeset njih će raditi u centralnoj deponiji, ostali će biti na stanicama za pretovar i u dvorištima za sakupljanje otpada. Do kraja godine ćemo morati primiti radnike.

- Za funkcionisanje centralne deponije biće potrebna i izvesna infrastrukturalna ulaganja...

– Već smo potpisali ugovor sa Elektrovojvodinom koja će osigurati izgradnju dalekovoda, a biće potrebe i za dovođenje telekomunikacione mreže. Što se tiče puteva: njihova izgradnja je važna i za građane, ali i za naš rad. Evropska Unija je prihvatila obavezu oko pomoći u pripremi planske dokumentacije za put između Oroma i Čantavira, već smo dobili potrebne dozvole, samo nam nedostaje malo manje od 2 miliona evra za izvođenje radova. Bilo bi veoma važno izgraditi magistralni put između Sente i Subotice, a u vezi sa proširenjem puta za Bikovo se vode pregovori.

Autor: 
Mađar so